Sosiale medier som arbeidsverktøy

– Kandidatene er der. Kundene er der. Da må vi som rekrutterere også være der.

Gunn Iren Berg Svendsen, daglig leder i Jobzone Trondheim, er ikke i tvil. Sosiale medier, og da spesielt LinkedIn, er et godt arbeidsverktøy for alle som jobber med bemanning og rekruttering.

– Hos oss i Jobzone Trondheim er det nærmest et krav at alle skal bruke LinkedIn aktivt. De skal ha en god profil, slik at både kunder og kandidater skal vite hvem vi er og hvilken kompetanse vi besitter. Da kan de selv vurdere om vi er en attraktiv samarbeidspartner, og som oftest faller vi ned på riktig side, sier hun med et smil.

Bruker LinkedIn som søkemotor

– Vi ser på sosiale medier som gode arenaer for å spre stillingsannonser. Vi når ut til mange, og det mest spennende er at vi også når ut til søkere som ellers ikke hadde sett den. LinkedIn er i tillegg en svært god søkemotor i slike sammenhenger, og gir høy treffprosent når vi gjør konkrete søk på spesifikk kompetanse.

– Her på kontoret har jeg et levende eksempel i min kollega Martin. Jeg skulle ansette en fra min egen bransje, annonserte og fikk 45 søkere. Men bare 14 hadde bransjebakgrunn, og jeg tenkte at det må da finnes flere der ute. Så jeg gjorde et søk på LinkedIn med bakgrunn i jobbanalysen, gikk gjennom 32 profiler og fant fire av interesse. Disse inviterte jeg på kaffe, og resultatet ble at en av disse kom inn i prosessen sammen med ni andre kandidater.

– Martin, som jeg altså fant via LinkedIn, var den som ble ansatt – og han bruker selv LinkedIn aktivt for å finne kandidater til stillinger som f.eks. prosjektledere og controllere, forteller en engasjert Berg Svendsen.

Kompetanseheving lønner seg

Jobzone har mange kontorer over hele landet, og bedriften har nå satt i gang et prosjekt for å heve den digitale kompetansen i hele organisasjonen. Som fagperson på sosiale medier har de knyttet til seg Kathe Arnesen, partner og strategirådgiver i Nordic Media Team, og alle i Jobzone får nå støtte for å dra effektiv nytte av LinkedIn.

– For en bedrift i bemanningsbransjen er det utvilsomt en god investering å gi de ansatte muligheten til å lære mer om sosiale medier generelt og ikke minst LinkedIn som arbeidsverktøy, sier Arnesen.

– Jobzone gjør nå grep som vil bidra positivt på flere fronter. De er mer aktivt til stede på arenaer som Facebook og LinkedIn, der de deler kunnskap og fagstoff og bygger relasjoner med kandidater og kunder. Både bedriften og enkeltpersoner blir mer synlige og får vist frem fagkompetansen sin. Dette vil igjen bidra til å påvirke Jobzones omdømme i positiv retning.

Gir bedre resultater

– Jeg tror LinkedIn nå har blitt en viktig arena for alle bransjer, mener Gunn Iren Berg Svendsen.
– Men det er kanskje ekstra viktig for rekrutterere, når vår jobb er å finne flest mulig kandidater med riktig kompetanse i forhold den jobbanalysen vi har gjort hos kunden. Der tradisjonelle metoder ikke gir treff i søkermassen må vi utvide søket og finne flere kandidater, og da er LinkedIn uovertruffent – spesielt i rene search-jobber er det alfa og omega.

Bruk det som et verktøy og ikke som en fasit

Berg Svendsen er tydelig på hva som er hennes beste råd til arbeidsgivere når det gjelder bruk av LinkedIn i rekrutteringsprosessen: – Se det som et verktøy og ikke en fasit. LinkedIn er supernyttig når det gjelder å finne kandidater kjapt og effektivt, men den viktigste jobben er den du gjør før og etterpå. Jobbanalysen og prosessen må være riktig for at resultatet skal bli optimalt. Du henter aldri en person til stillingen, men inn i prosessen, avslutter Gunn Iren Berg Svendsen.

Du vil kanskje også like:

Humørfylt arbeidsdag er gull verdt

Det lønner seg å ha det gøy på jobb. Det er både forskere og gullduoen Karsten Warholm og Leif Olav Alnes enige i. På tampen av en gullkantet friidrettssesong er det ikke bare nervepirrende innspurter og jubelscener med store, norske flagg og en vikinghjelm vi husker.

Utbrenthet: Perfeksjonisme er skurken

Stiller du høye krav til deg selv eller er redd for å møte veggen? Da bor det kanskje en liten perfeksjonist i deg. Altfor mange kjenner seg igjen i denne beskrivelsen: Du er tappet for energi, er trøtt hele tiden, føler deg deprimert, er emosjonelt utslitt og blir fort irritert.