Mobil rekruttering – er dere forberedt?

– Å ikke tenke mobile plattformer når dere skal rekruttere kan føre til at dere mister de beste kandidatene, mener Andy Headworth.

Det er mye snakk om mobil rekruttering for tiden, men hva innebærer det egentlig?

– Mobil rekruttering er å sørge for at hele rekrutteringsprosessen – fra stillingsannonser og karrieresider til selve søknaden og all kommunikasjon med potensielle kandidater – er tilrettelagt eller designet for mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner, sier Andy Headworth i Sirona Consulting. Han er konsulent og forfatter av boken “Social Media Recruitment – How to successfully integrate social media into recruitment strategy”.

Du kan se et kort intervju med Andy Headworth om mobil rekruttering i toppen av denne artikkelen.

Kandidatene vil, bedriftene henger etter

I følge Hans Petter Stub i Magneta mangler 42% av de 100 mest populære arbeidsgiverne i Norge tilrettelegging for at kandidatene kan søke via mobilen.

Vi bruker mobilen til alt mulig, hele tiden. Da er det naivt å tro at vi ikke bruker den til å sjekke stillingsmarkedet eller interessante bedrifter når vi går i tanker om å bytte jobb. I følge en studie gjennomført av Jibe og Kelton Global i 2014 ønsker 70% av kandidatene å søke på en jobb via mobilen, mens mer enn 25% av de største selskapene sa at ikke en eneste fase av rekrutteringsprosessen var tilrettelagt for mobil. Gapet mellom hva kandidatene ønsker og hva bedrifter legger til rette for, er dermed stort.

– Bare sett i gang. Gjør det nå, eller så mister dere de beste kandidatene. Hvis dere ikke følger med i utviklingen og har tilrettelagt for at jeg kan finne dere og søke stillinger hos dere via mobilen, hvorfor skulle jeg ønske å jobbe hos dere? sier Headworth.

Burde være en selvfølge

I følge Headworth burde det være en selvfølge at rekrutterere tenker mobil først, og her er det han mener er de viktigste grunnene til det:

Det er der kandidatene er

Alle har en mobil, og de bruker den hele dagen, hver dag. Hvis du ønsker å nå de beste kandidatene er det på mobilen du finner dem.

Tilgjengelighet

65% av alle e-mailer blir åpnet på mobilen, så selv om dere i hovedsak kommuniserer med kandidater via e-mail er det på telefonen de leser den og svarer på den. Og hvem sier du må bruke e-mail? For generasjon Z kan det like gjerne være at den beste kommunikasjonsformen er SMS, Facebook Messenger, iMessage, Hangouts eller WhatsApp. De kan få kontakt med dere raskt, og dere kan nå dem på en enkel og kjapp måte.

Les mer om Generasjon Z og hva de forventer når de skal ut i arbeidslivet.

Sosiale medier

Hvis dere bruker sosiale medier i rekrutteringsprosessen er det nok et tegn på at dere må tenke mobil tilrettelegging. 71% av all aktivitet på sosiale medier foregår fra mobile plattformer – hva skjer når de klikker seg videre derfra til karrieresiden deres? Er den tilrettelagt for mobil?

Slik kommer dere i gang

Det kan altså se ut til at det ikke er noen vei utenom, og at det faktisk begynner å haste litt dersom dere ikke allerede tenker mobile plattformer når dere rekrutterer. Andy Headworth har følgende tips til hvordan dere kan komme i gang med mobil rekruttering:

  1. Gjør en analyse av utgangspunktet
    Se nærmere på alle aspekter og faser av rekrutteringsprosessen på flere forskjellige mobile enheter for å se hvor bra eller dårlig det ser ut og oppleves på mobil.
  2. Gjør webside og prosesser mobilvennlige
    Hvis websiden deres ikke er responsiv, sørg for at den i hvert fall blir gjort mobilvennlig. Sørg deretter for at kjerneprosessen – karriereside, stillingsannonse, søkeskjemaer og all kommunikasjon via e-mail – blir tilpasset mobile enheter.
  3. Vurder evt. eksterne løsninger
    Hvis dere ikke har budsjett til de nødvendige endringene med en gang, sjekk muligheten for å bruke gratis- eller lavkost-systemer som f.eks. SmartRecruiter eller Qandidate. Disse er responsive og enkle å koble på deres egne websider, noe som gir dere en fiks ferdig mobil rekrutteringsprosess. Dataene overføres til deres eksisterende systemer.
  4. Vurder å bruke apper til å kommunisere med kandidatene
    Noen har begynt å bruke SMS, men tenk gjerne Facebook Messenger, WhatsApp, Telegram eller andre apper. Hvem sier at all kandidatkommunikasjon må skje på e-mail?
  5. Bruk sosiale medier mer
    Sosiale medier som LinkedIn, Twitter og Facebook er svært mobilvennlige, så bruk dem til å komme i dialog med kandidatene, til å engasjere dem og dele innhold med dem.

– Jeg håper bedriftene våkner opp snart når det gjelder mobil rekruttering, hvis ikke risikerer de faktisk å miste både kandidater og kunder, sier Andy Headworth og avslutter med en klar melding til norske bedrifter: Just do it!

Du vil kanskje også like:

Utbrenthet: Perfeksjonisme er skurken

Stiller du høye krav til deg selv eller er redd for å møte veggen? Da bor det kanskje en liten perfeksjonist i deg. Altfor mange kjenner seg igjen i denne beskrivelsen: Du er tappet for energi, er trøtt hele tiden, føler deg deprimert, er emosjonelt utslitt og blir fort irritert.

Fire typer nyansatte

Tross en grundig ansettelsesprosess må arbeidshverdagen begynne før du finner ut om en nyansatt kommer til å prestere godt i sin nye jobb. Vil kandidaten finne seg til rette i arbeidsmiljøet, har du fått et tilskudd til bedriften som virker inspirert og ønsker å prestere?