Er du klar for generasjon Z?

De er uredde, utålmodige og klare for å vise seg fram. Snart banker de på døren til din bedrift. Er du klar for «generasjon Z»?

Generasjonen født etter 1990 kalles gjerne Generasjon Z eller iGenerasjonen. De er oppflasket med et tett program siden de var små, er alltid på nett, er vant til å få tett oppfølging av voksne, men vil likevel styre tiden sin selv.

Disse holdningene kom tydelig fram da bemanningsbyrået Jobzone gjorde en uhøytidelig undersøkelse blant studentene på handelshøyskolen BI i Oslo. Resultatene ser du blant annet i videoen i toppen av saken.

Prestasjonskultur

Undersøkelsen viste at studentene setter tydelige krav til sin fremtidige arbeidsgiver, og ord som «mentor», «fleksibel arbeidstid» og «egen utvikling» var gjennomgående. I tillegg viste den også at selv om de i stor grad forventer frihet til å jobbe hvor og når de vil, er de klar over at det krever selvdisiplin og forventer å bli målt på om de leverer det de skal.

Som videoen viser er de også ambisiøse, tar gjerne på seg ansvar og ønsker å prestere godt fra dag 1.

– Vi ser tydelig at mange unge jobbsøkere hører hjemme i en prestasjonskultur, sier Martin Lindboe, som er Nordic Personal Accident Claims Manager hos den amerikanske forsikringsgiganten AIG. Lindboe møter mange unge kandidater med bakgrunn i jus, økonomi, salg og administrasjon.

– Den typiske kandidaten er uredd, klar for å vise seg frem og ta ansvar. Komfortabel med å bli stilt krav til. Fleksibel, men utålmodig. Han eller hun vil opp og frem, og har ofte dårlig tid på veien.

Ydmyke nok?

Martin Lindboe mener slike egenskaper kan telle positivt i et arbeidsmarked hvor mange bransjer stiller stadig høyere krav til effektivitet og kostnadskontroll. I tillegg kan unge arbeidstakere ha kunnskap om sosiale medier og annen digital teknologi som mange arbeidsgivere etterspør.

Men hva med egenskaper som erfaring og ydmykhet?

– Mange av kandidatene vi møter har erfaring fra organisasjonsarbeid fra ung alder. I tillegg jobber de fleste ved siden av studiene, men det er klart det tar tid å bygge opp spesifikk erfaring knyttet til konkrete arbeidsoppgaver. Og med hensyn til ydmykhet har vi sett eksempler hvor det har skortet litt, smiler han.

Klarer de virkelig å styre sin egen arbeidstid? 

– Som leder synes jeg det fint at folk «gutser», men vi ser eksempler på at de gaper over for mye. I stedet for å levere riktig og i tide, velger noen å fokusere mest på det siste. Arbeidsgivere trenger også ro, stabilitet og erfaring, og oppgaven vår er å finne en god balanse i arbeidsstokken.

Portrett av Kristian Paus Eriksen

Kristian Paus Eriksen, partner i Jobzone

De unge har fasiten

Kristian Paus Eriksen er partner i Jobzone og rekrutterer mange unge til merkantile yrker. Han har et tydelig råd til arbeidsgiverne:

– Fasiten ligger hos de unge. Arbeidslivet vil naturlig nok utvikle seg i deres retning. Vil du vinne de beste hodene må ditt selskap tilpasse seg de unges arbeidsform.

Men stiller ikke denne generasjonen likevel for høye krav?

– Noen stiller nok for høye krav, men de er også barn av sin tid, og har levd i et historisk overflodssamfunn. Men hvis noen krever en urealistisk begynnerlønn, så ber jeg dem tenke over sin karriere i et lengre løp. De bør reflektere over hvor de skal være om ti år, og de første jobbene kan være en investering på veien. Vår undersøkelse på BI viser med all tydelighet at de legger vekt på ordet «utvikling», og det bør de også huske når de starter sin jobbkarriere.

Har du noen spesielle råd til arbeidsgiveren når det gjelder Generasjon Z?

– Da går jeg tilbake til ordet «utvikling». De beste kandidatene kan ofte velge mellom flere jobber, og vil velge den arbeidsgiveren som kan gi dem personlig utvikling og karrieremuligheter.

Du vil kanskje også like:

Team Warholm: Derfor fungerer de så bra sammen

De utfyller hverandre, respekterer hverandres personlighet og gjør hverandre gode. Likevel viser en teamanalyse av Team Warholm at til og med de kan støte på utfordringer. En teamanalyse kan gjøre det lettere å forstå og snakke om eventuelle gnisninger som kan oppstå i et team som jobber tett sammen.