Slik finner dere de beste kandidatene

De beste kandidatene for din bedrift er ikke nødvendigvis de samme som er de beste for dine konkurrenter. Hvordan finner dere frem til hva som kjennetegner de kandidatene som passer best hos dere?

– Det handler om å være bevisst på hva det innebærer å jobbe i din bedrift og hva som trigger dem dere har definert som de beste kandidatene for dere, sier Petter Meyer, leder for rekruttering og employer branding i Norges Bank.

Norges Bank har en målsetting om å tiltrekke seg de beste lederne og fagfolkene innenfor de fagområdene de rekrutterer til og en klar og tydelig definert HR-strategi, og Meyer deler gjerne noen av sine beste tips med oss.

Se intervju med Petter Meyer i videoen i toppen av denne artikkelen.

Hva kjennetegner de beste kandidatene?
For å kunne drive målrettet rekruttering er det viktig å analysere din bedrifts behov og deretter definere hva som kjennetegner de kandidatene som vil trives, fungere og levere godt i forhold til det. Hva slags erfaring og utdanning har de? Hvilke verdier har de, og hvem er de som personer? Dette er ting dere må finne ut av, mener Meyer.

– Her i Norges Bank ser vi at toppkandidatene for oss er personer med toppkarakterer og gode teoretiske kunnskaper. Vi har også et godt bilde av hvem de er som personer.

Hva trigges toppkandidatene av?
Når dere har funnet ut hvem toppkandidatene er, bør dere gjøre en analyse av hva de trigges av. Hva er viktig for dem når de velger jobb og arbeidsgiver? Dette er viktig informasjon å ha med seg inn i arbeidet med employer branding og hovedbudskap.

– Vi gjorde en dyptgående analyse og fant ut at noe av det som trigger våre drømmekandidater er faglig utvikling, prestisje, å få jobbe med vanskelige oppgaver og muligheter for personlig utvikling, forteller Meyer.

Finn krysningspunktet
Når dere nå vet hva toppkandidatene er opptatt av, må dette sammenholdes med det som kjennetegner arbeidsoppgavene og arbeidsmiljøet i bedriften. Gjør en analyse av hva som kjennetegner dere som arbeidsplass, og sammenlign resultatet med det som var viktig for drømmekandidaten. Finner dere ett eller flere krysningspunkter? Det er dette som bør være kjernen i kommunikasjonen deres i alle kanaler.

– Vi vet at noe av det som kjennetegner Norges Bank som arbeidsplass er at vi har flinke medarbeidere, vanskelige oppgaver, et internasjonalt miljø og muligheter for å være med på å påvirke samfunnet. Da vi sammenholdt dette med hva toppkandidatene var opptatt av, fant vi ut at krysningspunktet var vanskelige oppgaver som løses i et miljø der det jobber mange veldig dyktige mennesker, sier Meyer.

Ha et klart budskap
– Når disse analysene er gjort er det viktig å formulere et klart budskap basert på kunnskapen dere får ut av det. For oss i Norges Bank ble det «Løse vanskelige oppgaver sammen med andre flinke folk». Dette bruker vi i all vår kommunikasjon, uansett om det er stillingsannonser, i sosiale medier eller på karrieredager og foredrag, sier Petter Meyer.

Du vil kanskje også like:

Humørfylt arbeidsdag er gull verdt

Det lønner seg å ha det gøy på jobb. Det er både forskere og gullduoen Karsten Warholm og Leif Olav Alnes enige i. På tampen av en gullkantet friidrettssesong er det ikke bare nervepirrende innspurter og jubelscener med store, norske flagg og en vikinghjelm vi husker.

Utbrenthet: Perfeksjonisme er skurken

Stiller du høye krav til deg selv eller er redd for å møte veggen? Da bor det kanskje en liten perfeksjonist i deg. Altfor mange kjenner seg igjen i denne beskrivelsen: Du er tappet for energi, er trøtt hele tiden, føler deg deprimert, er emosjonelt utslitt og blir fort irritert.