Har du de egenskapene arbeidsgiverne ser etter?

Hvor rekrutterbar er du?

Arbeidsmarkedet er i endring, og enkelte ferdigheter og egenskaper blir viktigere og viktigere fremover. Dette er egenskapene som gjør deg til en ettertraktet kandidat – hvor mange av dem har du?

«Velg en jobb du elsker, og du vil aldri måtte arbeide en dag til i ditt liv» er et ordtak som sies å stamme fra den kinesiske filosofen Konfucius. Tanken er god, men først og fremst må du få arbeidsgiverne til å velge nettopp deg. Hvilke egenskaper ser de egentlig etter hos de som søker jobb hos dem?

Raske endringer
Arbeidsmarkedet er i sterk endring, og dermed vil også arbeidsgiverne se etter andre egenskaper hos sine ansatte. Det er som kjent vanskelig å spå fremtiden, men noen tydelige tendenser har utkrystallisert seg.

Vi går mot et mer kunnskaps- og servicerettet arbeidsliv, mens deler av arbeidsmarkedet i stadig større grad vil automatiseres. Evnen til å holde tritt med den teknologiske utviklingen er derfor allerede svært viktig, og vil bare bli viktigere i årene som kommer – og på enda flere områder enn i dag.

Uansett hva fremtiden bringer, er det enkelte grunnleggende egenskaper det er svært vanskelig å se for seg vil gå ut på dato.

Ti attraktive karaktertrekk
Det amerikanske rekrutteringsselskapet CareerBuilder gjennomførte i 2014 en undersøkelse om hvilke 10 karaktertrekk arbeidsgivere ser etter. Der kom det fram at arbeidsgiverne ønsket seg ansatte som var:

  • Hardtarbeidende
  • Pålitelige
  • Positive
  • Selvgående
  • Lagspillere
  • Velorganiserte
  • Arbeider godt under press
  • Er gode til å kommunisere
  • Fleksible
  • Selvsikre

Undersøkelsen ble gjennomført blant arbeidsgivere i USA, men mye av dette er universelle egenskaper (om enn ganske generelle) som nok kan overføres til ønskelisten hos arbeidsgivere i de fleste land – også Norge.

Arbeidskapasitet og evne til omstilling
I Randstads ArbeidsMarkedsAnalyse (RAMA) for 2016 ble norske ledere spurt om hvilke egenskaper de ønsket seg av de ansatte.

Svarene gjenspeilte delvis resultatene fra CareerBuilders undersøkelse fra 2014, men vi ser også at egenskaper og karaktertrekk som matcher den økte endringstakten i arbeidslivet er viktig for norske arbeidsgivere:

  • Høy arbeidskapasitet
  • Høy arbeidsmoral
  • Evne til rask omstilling
  • Evne til fortløpende å lære helt nye ting
  • Innovasjonsdrevne
  • Initiativtakere
  • Tenker utenfor boksen
  • Utfordrer virksomhetens etablerte måter å tenke på

Stadig viktigere
Noen fasit på hva hver enkelt arbeidsgiver ønsker seg, finnes naturligvis ikke. Men noen egenskaper og ferdigheter skiller seg altså ut som det arbeidsgivere i stadig større grad ønsker seg fra nye medarbeidere, og jo flere du har av disse, jo mer attraktiv blir du for arbeidsgiverne i årene som kommer.

Les også: Må jeg være smart for å være god i jobben min?

Relatert artikkel: Dette kjennetegner topplederne som lykkes

 

 

 

Du vil kanskje også like:

Utbrenthet: Perfeksjonisme er skurken

Stiller du høye krav til deg selv eller er redd for å møte veggen? Da bor det kanskje en liten perfeksjonist i deg. Altfor mange kjenner seg igjen i denne beskrivelsen: Du er tappet for energi, er trøtt hele tiden, føler deg deprimert, er emosjonelt utslitt og blir fort irritert.

Fire typer nyansatte

Tross en grundig ansettelsesprosess må arbeidshverdagen begynne før du finner ut om en nyansatt kommer til å prestere godt i sin nye jobb. Vil kandidaten finne seg til rette i arbeidsmiljøet, har du fått et tilskudd til bedriften som virker inspirert og ønsker å prestere?