Det kan lønne seg å legge litt ekstra innsats i stillingsannonsene

6 tips til deg som skriver stillingsannonser

Stillingsannonsen handler ikke først og fremst om å liste opp arbeidsoppgaver og ønskede kvalifikasjoner, men om å vekke de gode følelsene hos de riktige kandidatene.

For å få til det er det helt avgjørende at du er bevisst på hva du løfter frem i annonsen. Merk deg disse tipsene fra ekspertene før du åpner standardmalen din eller sjekker hvordan «alle andre» gjør det.

Men noen konkret fasit og en mal du kan ty til får du ikke. – Nei, hver stilling er forskjellig. Det viktigste

Riktig perspektiv: – De beste annonsene har fokus på hva drømmesøkeren ønsker å vite om jobben, forteller Øyvind Pedersen i Finn.no. Foto: Privat

er å være bevisst på å fortelle hva du tror din potensielle drømmekandidat vil vite om jobben, og ikke hva du vil fortelle, sier Key Account Manger i jobb-avdelingen til Finn.no, Øyvind Pedersen.

Flest mulig, eller best mulig?
Finn.no erfarer at det varierer veldig hvilke annonser som «gjør det best».
– Det kommer også an på hva du definerer som best; ønsker du flest mulig eller best mulig kandidater, spør Pedersen retorisk.

Ønsker du deg mange søkere, bør du lempe på de spesifikke kravene:
– Der hvor kravet til spesialkompetanse er størst, er søkerne færrest. Er kravet til kompetanse lavt, kan det komme ekstremt mange søknader, forteller Pedersen og poengterer at begge deler kan være like utfordrende.

– Mange søknader er tidkrevende. Men er søkerne få, er sjansen større for at du ansetter den beste av søkerne, men kanskje ikke den beste for stillingen, sier Pedersen, som likevel mener det er lurt å tørre å være litt selekterende i annonsen.

– Når vi i Finn.no selv har rekruttert og turt å spisse annonsen helt inn på kjernen av både kompetanse og kjennetegn ved den typen vi tror passer best inn i teamet, har vi fått få, men knallgode kandidater.

Vær tydelig og kort
Å være tydelig er et mantra som går igjen blant ekspertene.

– Annonsen bør sende et klart budskap hvor du tydelig kommuniserer hvilke egenskaper som ønskes

Vær tydelig: – Du skal selge, men ikke overselge jobben, sier Glenn Menkin, ansvarlig for rekruttering av nyutdannete i DNB, og advarer mot for lange punktlister. Foto: Stig B. Fiksdal

og hvilke muligheter dere kan tilby kandidaten, sier ansvarlig for rekruttering av nyutdannede i DNB, Glenn Menkin.

Målet må være å selge annonsen til kandidatene, uten å «overselge» jobben. For at det viktigste budskapet skal være så tydelig som mulig, er enkelt språk og en forholdsvis kort tekst lurt, mener Menkin, som hele tiden rekrutterer til vidt forskjellige stillinger i samme konsern.

«Må-kravene» til stillingen er altså mye viktigere enn å få frem enn ønskede, men ikke avgjørende, kvalifikasjoner.

– Dersom den rette kandidaten for eksempel må kunne programmere, er det viktig at dette blir presisert, sier Menkin.

Men listen over andre ønskede kvalifikasjoner kan du vurdere å droppe.

– Blir denne listen for lang kan man lett skremme vekk kandidater som egentlig er aktuelle, sier rekrutteringsansvarlig hos DNB, som heller prøver å vekke de riktige følelsene hos de beste kandidatene.

Dropp klisjeene
For å nå inn til de rette kandidatene er språket ditt aller viktigste verktøy. Lener du deg kun til hvordan andre gjør det, er det fort gjort å havne i klisjéfella om «utfordrende arbeidsoppgaver i et hyggelig miljø». Dropp klisjeene, er ekspertenes klare råd.

– Særlig i offentlig sektor er dette en sjanger som er regelstyrt, det gjør at man kan bli litt bundet i

– Skriv i en dagligdags tone og bruk mange verb, er et konkret skriveråd fra Margrete Kilde Nes, språkkonsulent i NTB Arkitekst. Foto: Thomas Brun / NTB Scanpix

skrivingen, sier språkkonsulent i NTB Arkitekst, Margrete Kilde Nes. Hun hjelper ulike virksomheter med tekstoppgaver, deriblant å skrive stillingsannonser.

– Skriv hverdagsspråk. Ved å bruke mange verb skaper du en tekst som lever litt, forklarer språkkonsulenten. Det betyr ikke at du skal droppe alle fagbegreper.

– Henvender annonsen seg til en spesiell faggruppe eller noen med spesiell kompetanse, skal du bruke fagbegreper som trigger målgruppen, understreker hun. – Men vær oppmerksom på balansen: Ved å bruke internt stammespråk kan du gå glipp av de som ikke har gjort akkurat samme jobb eller jobbet i samme type virksomhet før, men som likevel kan være gode kandidater.

Bli kjent med kandidatmarkedet
Kilde Nes mener at det viktigste for et vellykket resultat er å hele tiden være bevisst på hvem du skriver til. Hun oppfordrer derfor til å gå en ekstra runde for å bli litt kjent med kandidatmarkedet: Snakk med noen i målgruppen for å finne ut hva de er opptatt av og hva som er viktig for dem. La gjerne noen lese et utkast til annonsen og finn ut hva de trigges av.

Har du ikke inngående kjennskap til den aktuelle avdelingen, så gjør deg litt kjent der også. I stedet for bare å forholde deg til en oversendt liste over arbeidsoppgaver, ta en prat med noen som allerede er i en lignende stilling.

– Spør dem hvordan de vil beskrive oppgavene sine og miljøet de jobber i slik at teksten blir mer levende, tipser eksperten.

Fremhev spennende arbeidsoppgaver
– Men hvis du tror at en av arbeidsoppgavene kan motivere ekstra, så sørg for å få den godt nok frem. Kanskje du kan bruke et par linjer på akkurat dette, før du eventuelt oppsummerer andre arbeidsoppgaver i en punktliste.

Sjekk bedriftspresentasjonen
I tillegg til en oversikt over stillingen og krav til kvalifikasjoner, er det ofte med en presentasjon av bedriften i en stillingsannonse. Dette er gjerne en fast standardtekst som ingen «tør» å røre. Kanskje er det på tide å ta en titt på denne også?

– Bedriftspresentasjonen som gjerne kommer først i annonsen bør være poengtert, ikke innadvendt, og i de fleste tilfeller heller ikke for faktaorientert, råder Kilde Nes. Hun mener at hva som er riktig å ta med av opplysninger kan variere.

– Bruk gjerne ulike presentasjoner avhengig av hvilken stilling du lyser ut. En type søkere kan bli trigget av tall og fakta, mens andre blir mer motivert av mål og verdier, sier hun.

6 tips til deg som skriver stillingsannonser:

Før du skriver
1. Gjør deg kjent med kandidatmarkedet: Hva er det de typiske kandidatene lar seg motivere av for tiden? Og hva er irrelevant for dem?

Når du skriver
2. Ha drømmekandidaten i hodet: Hva vil han eller hun vite om stillingen?

3. Vær tydelig og kortfattet: Kort om bedriften og dens verdier, må-krav til kandidatene og hvilke muligheter virksomheten kan tilby, er det som er mest relevant her.

4. Unngå klisjeene: De selger ikke og tar bare oppmerksomheten bort fra selve budskapet. Skriv i et enkelt hverdagsspråk. Bruk verb for å gjøre teksten levende. Fagbegrep er helt OK, men unngå de interne.

5. Bruk gjerne lettfattelige punktlister, men: Ikke gjør dem for lange. Dropp informasjon som er helt opplagt. Lager du en liste over kvalifikasjoner kandidaten må ha, kan du droppe listen med andre ønskede kvalifikasjoner. Pass også på at poeng som kan være ekstra motiverende ikke drukner i en liste.

Før du publiserer
6. Sjekk med målgruppen: La et par som kunne vært aktuelle kandidater lese utkastet og finn ut hva de eventuelt lar seg trigge av – og om det er info du kan droppe.

Fikk du med deg denne artikkelen om samme tema? Skriver du stillingsannonser på autopilot?

Du vil kanskje også like:

Team Warholm: Derfor fungerer de så bra sammen

De utfyller hverandre, respekterer hverandres personlighet og gjør hverandre gode. Likevel viser en teamanalyse av Team Warholm at til og med de kan støte på utfordringer. En teamanalyse kan gjøre det lettere å forstå og snakke om eventuelle gnisninger som kan oppstå i et team som jobber tett sammen.